EKRAN KARTI

EKRAN KARTI NEDİR NASIL ÇALIŞIR ?

Ekran Kartı Nedir? Ne İşe Yarar?

Ekran kartları bir bilgisayarın CPU’sunda işlenen verileri monitöre
anlaşılır bir şekilde iletme amacıyla kullanılır. Yani ekran kartı CPU ile
monitör arasında iletişim kuran cihazdır. Bu kartların hepsinin farklı
özellikleri olmasına karşın 3 temel özelliğe sahiptirler.
   Video Çipi: Video çipi, ekranın yansıtması gereken görüntüleri
oluşturacak olan sinyalleri üretir.
Piyasada Voodoo, Permedia, Riva TNT, Intel 740 gibi birçok video çipi
markası mevcuttur.
   RAM: Hafıza, ekrana gönderilen görüntü bilgilerinin saklandığı
bölümdür. Bu bölüme erişimin mümkün olduğunca hızlı olması gerekir.
DRAM, WRAM, EDO DRAM, MDRAM gibi birçok hafıza çeşidi kartların
üzerinde bulunuyor.
   RAMDAC: Dijital sinyalleri analog sinyale çeviren bir çiptir.

Ekran Kartının Çalışma Prensipleri
Ekran kartları bu üç bileşenin teknolojilerine göre performans
gösterirler ve bilgisayarın işlemcisine büyük oranda yardımcı olurlar.
Çünkü diğer donanımlardan farklı olarak kendi üzerlerinde de işlemler
yapan işlemciler vardır. Ancak yapılan işlem yalnızca CPU’dan gelen
görüntünün ekrana gönderilmesini kapsar. Yani CPU’nun yapması gereken
işi üzerine alamaz ve bilgisayarın işlemcisi sinyali görmedikçe ekran
kartının yapabileceği çok fazla bir şey yoktur.
    Bunu daha iyi anlamak için ekran kartlarının gelişiminden kısaca
bahsedelim.
   İlk VGA kartlar oldukça hantal bir teknolojiye sahiptiler. CPU’dan
aldıkları bilgileri doğrudan ekrana gönderirlerdi ve ek olarak herhangi
bir görev üstlenmezlerdi. CPU ekrana gönderilecek olan resmin tüm
hesaplamalarını yapmak zorundaydı.
   Ekrana gönderilecek olan her imaj, büyük oranda bir veriydi ve CPU,
RAM’dan aldığı bu büyük veri yığınını ekran kartına gönderiyordu. Windows işletim sistemleri piyasaya çıkınca grafik görüntüler daha
da arttı ve bu da CPU’ların yetersiz kalmalarına neden oldu.
Daha fazla grafiksel görüntü ekrana yansıtılıyordu ve bu sebeple,
CPU zamanının büyük kısmını ekrana gönderilecek bilgiyi oluşturmak için
harcıyordu. 1024x768 piksel ebatlarında ve 16 bit renk derinliğindeki
bir görüntü yaklaşık olarak 1.5 MB yer tutuyor. Sürekli değişken bir
ekranda aktarılan bilginin yoğunluğu CPU’yu çok yoruyordu. Tabii bütün
bu bilgiler ise çok yavaş olan ISA veri yolundan gönderiliyordu.Bunun
sonucu olarak hızlandırıcı kartlar geliştirilmeye başlandı.
   Veri yolu olarak ise PCI kullanılır oldu. Hızlandırıcılı ekran kartlarının
çıkması ile birlikte görüntü işlemlerinde büyük değişiklikler oldu.Artık
ekran kartları çizgiler, pencereler ve daha değişik resimler
çizebiliyorlardı. CPU ise tüm bitmap resmi ekran kartına göndermek
zorunda kalmıyordu. Yalnızca bir önceki ekran ile bir sonraki ekran
arasında ne gibi değişiklikler olduğunu ekran kartına gönderiyordu. Ekran kartı ise bu bilgilere dayanarak monitör üzerindeki görüntüyü
değiştiriyordu. İşlemler bu şekilde yapılmaya başlanınca, CPU üzerindeki
işlemlerin miktarı gittikçe hafifledi.
   Günümüzde ekran kartları PCI veya AGP veriyolunu kullanıyorlar ve
CPU’dan aldıkları bilgileri çok hızlı bir şekilde ekrana yansıtıyorlar. Bu
da CPU’nun rahatlamasına yol açıyor. Ancak burada artık tüm iş ekran
kartına kalıyor. Ekran kartının gücü ve hafızası ekrana yansıtılan
görüntünün hızını ve kalitesini belirliyor. Dolayısıyla daha önceden
saydığımız ekran kartının 3 unsuru grafik kalitesinde büyük önem
taşıyor.

  RAM: Ekran kartları standart olarak 1, 2, 4 MB ve daha yüksek
hafızalara sahiptirler. Ekran kartınızda bulunan RAM miktarı
Sayesinde video çipi daha büyük bitmap dosyalarını hafızaya
atabiliyor. Bu da daha yüksek çözünürlüklerde ve renk modunda
çalışabilmenizi sağlıyor.
   
RAM ve Çözünürlük isimli yukarıdaki tablo, 16 bit renk modunda
çalışırken kaç MB hafızaya ihtiyaç duyduğunuzu görebilirsiniz.
16bit renk modu en popüler modlardan biridir. Eğer kullandığınız
programlar özel olarak 24 veya 32 bit renk modunda çalıştırmayı
gerektirmiyorsa, mümkün olduğunca 16 bitte çalışmaya özen
göstermek gerekir.
     Eğer büyük bir monitöre sahipseniz muhtemelen yüksek çözünürlükte
çalışmanız gerekecektir. Bunun için daha yüksek RAM’e ihtiyaç
duyacaksınız. Ancak işin bir de ilginç bir püf noktası var. RAM’lerin
hepsi bir hücreden oluşur. Eğer 1024x768 piksel çözünürlükte ve 16 bit
renk derinliğinde çalışacaksanız, 2 MB ekran kartı sizin için yeterli
olacaktır. Ancak her görüntünün tazelenmesinde RAM boşaltılacak ve
tekrar doldurulacaktır. Bunun yerine 4 MBlık bir ekran kartı kullanacak
olursanız, aynı çözünürlükte ekranda bir görüntü varken halen 2 MBlık
RAM boş olacaktır. Diğer görüntü gönderilirken, bu boş olan 2 MB
kullanılırken bir sonraki işlem için diğer 2 MB boşaltılacaktır. Bu grafik
performansını artıracaktır.
RAM’erle ilgili diğer bir husus ise kullanılan RAM tipleridir. Şimdi
sırasıyla bunları açıklayalım
  
    DRAM: En eski ekran kartlarında kullanılan RAM tipidir. Bu tip
RAM’lerin üretimi oldukça kolay olduğu için oldukça ucuzdular. En büyük
problemleri ise çok yavaş olmalarıydı. Bu tip RAM’lere okuma yapılırken
aynı anda yazma işlemi yapılamıyordu. Dolayısıyla yeni bir bilgi RAM’e
kaydetmek için öncelikle var olan bilgilerin silinmesi gerekiyordu.
  
   EDO RAM: EDO RAM aynı zamanda anakartta kullanılıyor. Ekran
Kartlarında kullanıldıklarında ise DRAM’den çok daha hızlı oldukları
muhakkak. Bu tür RAM’lerde depolanmış olan bilgi ayrı bir alana
gönderiliyordu ve böylece yeni bir bilgiyi yazma imkanı oluşuyordu.Bu da
aynı anda yazma ve okuma işlemlerini mümkün hale getirdi.
Ancak DRAM ile aralarında çok fazla performans fark yok. Çünkü
mimarileri hemen hemen aynı.
  
   Video RAM(VRAM): Bu tip RAM’ler sıkça kullanılır oldu. VRAM’ler her
türlü donanımın kendilerine aynı anda erişebilmelerini mümkün kılıyor.
Mesela video çipi, ana işlemci, RAMDAC gibi. EDO RAM’den çok pahalı
ancak performans konusunda pek fazla değişiklik yok.
   Windows RAM veya WRAM: VRAM’in yeni geliştirilmiş olan bir üst
modeli. Üretim açısından aynı kolaylıkta ve dolayısıyla çok pahalı değil.
Günümüzde VRAM yerine sıkça kullanılır oldu.

  MultiBank DRAM(MDRAM): Ekran kartlarında kullanılan en son
teknoloji hafıza çeşidi. Daha yüksek performans isteyen kullanıcılara
hitap ediyor. En önemli özelliği RAM miktarı konusunda.
Standart hafızalar 256 KB, 512 KB, 1 MB, 2 MB gibi katlar halinde
video kartlarına uygulanabilirken, MDRAM sahip olduğu mimari sayesinde
32 KBın katları şeklinde yerleştirilebiliyor. MDRAM hem VRAM’den,hem
de WRAM’den çok daha hızlı.
  
   Synchronous Graphics RAM(SGRAM): Grafik kullanıcılarının
ihtiyaçlarına cevap verebilecek kalitede bir RAM. 66 MHz hızında
çalışıyor ve 80 MHz e kadar çıkabiliyor. Bu kadar hızlı olmasına karşın
PCI veriyolunun yeterince hızlı olmaması dolayısıyla gerçek
performansında çalışamıyor. Ancak AGP veriyolunda çok daha iyi
performans gösterecektir.
3D Ekran Kartları
Ekran kartlarındaki en önemli mesele ise 3D adı altında satılanlar.
3D grafik hızlandırıcılı kartlar, günümüzdeki 3D uygulamalara büyük
performans kazandırdıkları iddiasındalar.
   Ekran kartlarını anlatırken, bir ekran kartının CPU ya tam olarak
nasıl yardımcı olduğunu anlatmıştık. Ekran kartları aslında CPU nun
yapması gereken işlerin bazılarını üzerlerine alarak performansın
artmasına yardımcı oluyorlar. Bu işlerin hesaplama kısmı ise yine CPU
tarafından yapılıyor. Ekran kartları ise CPU tarafından gönderilen
komutları derleyip monitöre yansıtıyorlar.
   3D uygulamalarda da yine durum değişmiyor. Eğer bir oyun
oynuyorsanız, oyundaki karakterlerin konumları ve hareketleri yine CPU
tarafından belirleniyor. Ancak iş ekrana yansıtmaya geldiğinde bunu
ekran kartı yapıyor.(alıntı)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder